Jarco de Swart op de e-bike met achterop verslaggever Connor Clerx.
ABN Amro
Zo mijdt ABN Amro de spits
Medewerkers van ABN Amro werken ook de komende maanden zoveel mogelijk thuis. De bank verwacht vanwege corona meer personeel op de leasefiets naar kantoor te krijgen. Het mobiliteitsbeleid wordt in de toekomst flexibeler ingericht.
Voordat de coronacrisis uitbrak stimuleerde ABN Amro vooral reizen met het openbaar vervoer. Nieuwe werknemers krijgen standaard een OV-abonnement. ‘We werken natuurlijk nu thuis. Ik merk wel dat men wat anders kijkt naar het OV’, zegt Jos Doornenbal, reward consultant bij de bank. ‘Mensen die op het kantoor moeten zijn, komen toch graag met de auto of de fiets.’
Volgens Doornenbal biedt de huidige situatie kansen om meer werknemers op de fiets te krijgen. ‘De fietsregeling wordt veel interessanter voor medewerkers. We hebben toch ruim 4000 collega’s die 15 kilometer van hun werk wonen. Met de toevoeging van de leasefiets hopen we eigenlijk een nieuwe populatie aan te spreken, zodat we ze duurzaam en veilig naar kantoor kunnen krijgen.’
ABN Amro-werknemer Jarco de Swart heeft onlangs een e-bike aangeschaft met behulp van het benefit budget. Hij pendelt met zijn fiets tussen zijn woonplaats Badhoevedorp en de Zuidas, waar het hoofdkantoor van de bank ligt. ‘Het voelt heel fijn om zonder moeite door de stad te fietsen. Je zoeft over de weg’.
De komende maanden werken zoveel mogelijk werknemers van ABN Amro thuis. ‘En de verwachting is wel dat we in de toekomst meer thuis blijven werken’, vertelt Doornenbal. Mogelijk heeft dat ook gevolgen voor het mobiliteitsbeleid op lange termijn. ‘We moeten iets flexibeler gaan zijn in onze regelingen. Ik denk dat we meer op dagbasis zullen gaan kijken wat er nodig is.’