BNR

BNR-verslaggever Jigal Krant laat zich vervoeren per Feenstra-bakfiets.

Feenstra

Toekomst in thuiswerken

27 augustus 2020

Installatiebedrijf Feenstra gooide het roer om. Vanwege de coronacrisis werkt een groot deel van de medewerkers thuis. Monteurs worden zoveel mogelijk op afstand en digitaal aangestuurd vanuit Amsterdam.

Het werk van Patrick de Bock, teammanager onderhoud bij Feenstra, is sinds de coronacrisis ingrijpend veranderd. ‘Vroeger had ik altijd fysiek contact met mijn medewerkers en monteurs, maar dat heb ik nu niet meer’, zegt hij. Het contact met zijn team verloopt helemaal digitaal. ‘We houden elke maand een bijeenkomst. Dat deden we altijd op kantoor met 30 tot 40 monteurs en dat doen we nu online. Ik heb dat echt moeten leren.’

De Bock verwacht dat de aanpassing van het beleid voor een groot deel blijvend zal zijn. ‘We gaan in ieder geval niet meer terug naar hoe het vroeger was. Daar zijn ook overleggen over. Alles verandert daarin’, vertelt hij. Volgens de teammanager gaat ook de bezetting op kantoor veranderen. ‘Is het wel nodig dat je naar kantoor toe komt? En zo ja, in welke groepen ga je dan naar kantoor? Wil je nog steeds zo’n drukte hebben?’

De coronacrisis zorgt voor minder drukte op de weg en dat is een groot voordeel voor de monteurs van het installatiebedrijf. ‘We hebben geen spits meer! We rijden in één keer door naar de klant, zonder dat het te lang duurt’, zegt De Bock. Eerder dit jaar ging Spitsbrekers al eens langs bij Feenstra, omdat monteurs de spits mijden met de elektrische bakfiets.